Sider

torsdag 26. august 2010

Å være digital i alle fag - historiefaget.

Jeg leser Å være digital i alle fag, utgitt på Universitetsforlaget, 2009, redaktør Hildgunn Otnes.
2. kapittel Å være digital i historiefaget , skrevet av Erik Lund, handler mest om digitale fortellinger, noe jeg tenker kan ha overføringsverdi til andre fag, f.eks. kunst- og håndverkshistorie i formgivningsfaga.
Derfor låner jeg lenker derfra for å kunne finne lett fram til dem igjen og dele dem med andre:

Det engelske riksarkivets nettportal http://www.nationalarchives.gov.uk/education/ med mange læringsressurser hvor elevene får tilgang til originalkilder. Deres Focus on film er en interaktiv opplæring om påliteligheten til film som kilde, med filmklipp og redigeringsrom.
Kildenett.no: "Historisk kilde- og kunnskapsbase for Trøndelag er et digitalt læringsverktøy som samler og gjør tilgjengelig kultur- og kunnskapsressurser til ungdoms- og videregående skole...." Se på Spor i landskapet eller Sørsamer f.eks..
Kildenett.org er Riksarkivets nettside for skoler.
Dokumentafilmskaper Ken Burns http://www.pbs.org/kenburns/ f.eks side om Frank Lloyd Wright. Hans metode med å animere digitaliserte originaldokumenter som foto og tekster i filmene sine har blitt oppkalt etter han; Ken Burns-effekten...
Digitaltfortalt.no Del din fortelling knyttet til et kulturminne! Hvor du også finner lenk til wikien lokalhistorie.no. Hvordan lager du en visp? Jo....
Mange bruker Photostory for å lage digitale fortellinger.
Aktivbasen.no. Redaktør Erik Lund som også har skrevet kapittel 2 som jeg akkurat har lest...
Tina Tegnèr om Digitalt berättande.
Birgitte Wergeland, Veiledning i hvordan gjennomføre digital fortelling med en klasse.
Skoleopplegg med Digitale Fortellinger fra Flimmer film i Bergen HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar